Celem nadrzędnym Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością jest podniesienie skuteczności działań podejmowanych w związku z realizacją misji i strategii Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie,
ich ciągłe doskonalenie, a także zapewnienie realizacji ustawowych zadań w sposób gwarantujący powtarzalność cech jakościowych.
Celami szczegółowymi systemu są:
- zapewnienie profesjonalizmu i obiektywizmu w zakresie realizowanych procesów
- zapewnienie zasobów umożliwiających realizację procesów na wysokim poziomie
- ciągłe doskonalenie i rozwój systemu zarządzania jakością
- doskonalenie kanałów komunikacji i współpracy z interesariuszami zewnętrznymi
- kształtowanie postaw projakościowych
Skuteczna realizacja celów jest możliwa dzięki wdrożeniu i utrzymaniu podejścia procesowego do zarządzania jakością na Uczelni oraz poprzez następujące działania:
- identyfikowanie i rejestrowanie problemów jakościowych związanych z realizowanymi zadaniami i funkcjonowaniem systemu
- prawidłowe planowanie oraz nadzór nad realizowanymi zadaniami
- podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowych kompetencji przez osoby pracujące na rzecz Uczelni
- zapewnianie sprawnego przepływu informacji wewnątrz i na zewnątrz WSEI
- zapoznawanie wszystkich osób pracujących na rzecz Uczelni z polityką jakości i jej celami
- kształtowanie kultury jakości na Uczelni poprzez egzekwowanie zgodności czynności wykonywanych przez pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych z wymaganiami procedur, a także budowanie poczucia wspólnej odpowiedzialności za jakość i ułatwianie inicjowania zmian projakościowych
- organizowanie audytów i przeglądów systemu oraz podejmowanie działań zapobiegawczych i korygujących
Do głównych wymagań Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji usług, dokonywanie systematycznych pomiarów zadowolenia studentów/ słuchaczy, usług, procesów.
Celem działania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w WSEI w Lublinie jest w szczególności:
- stymulowanie, stałe monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia;
- inicjowanie tworzenia innowacyjnych dostosowanych do rynku pracy programów studiów określających m.in. koncepcje, cele kształcenia i efekty uczenia się;
- kreatywne planowanie, organizowanie oraz realizowanie programów studiów w tym procesu dydaktycznego;
- podejmowanie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji kadry dydaktycznej i naukowo-dydaktycznej, określenie transparentnych zasad doboru pracowników dydaktycznych umożliwiających prawidłową realizacje zajęć;
- ocena infrastruktury i zasobów edukacyjnych niezbędnych do prawidłowej realizacji programów studiów oraz ich doskonalenia;
- analiza współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonalenia programów studiów;
- ocena warunków i sposobu podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów;
- analiza warunków i możliwości wsparcia studentów w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy oraz rozwoju i doskonaleniu form wsparcia;
- weryfikacja publicznego dostępu do informacji o programie studiów, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach;
- prowadzenie oceny polityki jakości, projektowania, zatwierdzania, monitorowania, przeglądu i doskonalenia programów studiów;
- podejmowanie wszelkich działań doskonalących proces kształcenia;
- spełnienie standardów jakości kształcenia.
KONCEPCJA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W UCZELNI OPARTA JEST O NASTĘPUJĄCE KLUCZOWE ZASADY:
- Orientacja na studenta. Uczelnia jest zależna od swoich klientów (studentów, słuchaczy, organizacji), dlatego powinna spełniać ich wymagania i oczekiwania. Tworzenie wartości dla uczących się powoduje, że odczuwają oni satysfakcję z tytułu wzrostu własnych kompetencji.
- Podejście procesowe. Pożądany w Uczelni wynik można osiągać z większą efektywnością, jeśli działania i związane z nimi zasoby są zarządzane jako proces. W uczelni powinno się identyfikować stopień, w jakim wszystkie procesy operacyjne tworzą wartość dla uczących się i innych klientów. Z kolei zrozumienie interakcji zachodzących pomiędzy procesami jest istotne w celu ich holistycznego doskonalenia w ramach systemu zarządzania jakością.
- Kompleksowość, czyli systemowe podejście do zarządzania. Zidentyfikowanie, zrozumienie i zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami jako systemem przyczyni się do zwiększenia skuteczności oraz efektywności Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie w osiąganiu celów.
- Wizjonerskie przywództwo. Jest związane z ustanawianiem wizji, kreowaniem polityki oraz prowadzeniem Uczelni w sposób odpowiadający wyzwaniom współczesnego otoczenia. Strategia rozwoju Uczelni na lata akademickie 2012/2013 do 2016/2017 jest dowodem na perspektywiczne budowanie trwałych podwalin funkcjonowania organizacji w przyszłości przez Władze Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
- Zaangażowanie personelu. Pracownicy są najcenniejszym zasobem uczelni.
- Działania władz uczelni na wszystkich poziomach zarządzania zmierzają w kierunku ułatwiania i umożliwiania zaangażowania oraz maksymalizacji użyteczności ludzkich kompetencji, umiejętności i kreatywności.
- Identyfikacja i wykorzystanie kluczowych kompetencji. Ma na celu wykorzystanie różnych zasobów w celu zapewnienia przewagi konkurencyjnej uczelni. Zasoby te zawierają systemy i metody zarządzania, umiejętności, kulturę organizacyjną. Mocne strony, specyficzne dla uczelni partycypują w tworzeniu wartości dla uczących się. Kluczowe kompetencje wspierają innowacje w celu adaptacji uczelni do zmian w otoczeniu, o czy świadczy m.in. 11 nowoczesnych laboratoriów stanowiących Centrum Informatyzacji i Bezpieczeństwa Transportu. Dzięki nim Uczelnia zwiększyła swój potencjał naukowo – badawczy i rangę w ramach działalności na rzecz gospodarki opartej na wiedzy.
- Podejmowanie decyzji na podstawie faktów. Skuteczne decyzje opierają się na analizie danych i informacji. W związku z tym uczelnia w ramach własnych systemów informacyjnych, gromadzi, analizuje i wykorzystuje informacje potrzebne do skutecznego zarządzania przez Rektora, Kanclerza oraz inne władze Uczelni.
- Współpraca z partnerami. Partnerzy uczelni istotnie podwyższają zdolność do tworzenia wartości dla klientów, poprzez współudział w tworzeniu programów kształcenia i realizację praktyk studenckich.
- Publikowanie informacji. Uczelnia w regularnych odstępach czasu – publikuje aktualne, bezstronne i obiektywne informacje, w tym dotyczące oferowanych przez siebie studiów i programów oraz ich efektów.
- Ciągłe doskonalenie. Umożliwia utrzymywanie trwałego rozwoju Uczelni w otoczeniu. Procesy ciągłego doskonalenia wzmagają rozwój ludzi i organizacji Uczelni w formule innowacji i konstruktywnego rozwiązywania problemów.
- Elastyczność. Cecha elastyczności jest kluczowa dla trwałego rozwoju Uczelni w sytuacji dramatycznie burzliwego otoczenia edukacyjnego i pozwala wykorzystywać pojawiające się szanse w działalności.
- Autonomia. Jest oparta na analizie uwarunkowań i istotnym znaczeniu samooceny. Uczelnia kieruje się własnymi kryteriami decyzyjnymi i podejmuje działania wolne od stereotypów.
MODEL WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
W Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie funkcjonuje w cyklu PDCA związanym z planowaniem, wdrażaniem, nadzorowaniem i ciągłym doskonaleniem zidentyfikowanych procesów.
- Planowanie (ang. Plan) – ustanowienie polityki, określanie celów, procesów, odpowiedzialności, procedur i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań Uczelni zgodnych z wymaganiami określonymi w przepisach powszechnie obowiązujących, a także oczekiwaniami interesariuszy i polityką organizacji,
- Realizacja (ang. Do) – wdrożenie i stosowanie polityki, środków nadzoru, procesów i procedur, metod realizacji celów i stosownych narzędzi.
- Sprawdzenie (ang. Check) – monitorowanie i pomiar procesów oraz ich wyników w odniesieniu do polityki, celów i stawianych im wymagań,
- Doskonalenie (ang. Act) – podejmowanie działań zmierzających do ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością.
Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie jest nowoczesną i innowacyjną Uczelnią, której najważniejszym celem jest utrzymanie dotychczasowych oraz pozyskanie nowych studentów i słuchaczy poprzez stałe podnoszenie jakości świadczonych usług kształcenia w oparciu o sprawne zarządzanie Uczelnią, zgodne z wymaganiami formalno-prawnymi.
Środkiem realizacji powyższych celów jest m.in.:
- utrzymanie i doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością
- badanie rynku pracy oraz preferencji studentów i słuchaczy w celu dostarczenia optymalnej oferty kształcenia
- ustawiczne doskonalenie kompetencji pracowników, podnoszenie ich świadomości i zaangażowania w działania na rzecz jakości
- przygotowanie studentów i słuchaczy do podjęcia pracy zawodowej lub dalszego kształcenia
- dostosowanie szkoleń i jej tematyki do potrzeb Systemu Zarządzania Jakością oraz przepisów prawa dotyczących obszarów funkcjonowania Uczelni
Dokumentacja Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie obejmuje:
- deklarację polityki jakości
- udokumentowanie procedur, które stanowią odrębne dokumenty zatwierdzone przez poszczególne Rady Wydziałów w ramach Wewnętrznych Systemów Zapewnienia Jakości Kształcenia
- inne dokumenty zapewniające planowanie, realizację i nadzór nad procesami Wewnętrznymi Systemu Zarządzania Jakością
W ramach Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości opracowano i wdrożono:
- procedury zapewnienia jakości
- system zatwierdzania, monitoringu i okresowego przeglądu programów kształcenia oraz ich efektów
- system oceniania organizacji i realizacji procesu dydaktycznego
- zapewnienie jakości kadry dydaktycznej o odpowiednich kwalifikacjach i kompetencjach
- zabezpieczenie zasobów do nauki i środków wsparcia dla studentów oraz utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na Uczelni
- aktualizowanie systemów informacyjnych, które powinny gromadzić, analizować i wykorzystywać dane dotyczące skutecznego zarządzania oferowanymi programami studiów oraz innymi działaniami
- sporządzanie, aktualizowanie i analizowanie bieżących informacji oraz danych dotyczących Uczelni (sprawozdawczość)